Veelgestelde vragen (FAQ)

Studievereniging van de opleiding Medische Hulpverlening aan de HAN

FAQ Studie Bachelor Medische Hulpverlening (BMH)

Hogeschool Arnhem en Nijmegen
Studievereniging Aventum

Wij krijgen regelmatig vragen van toekomstige studenten over de BMH. Een aantal leden hebben wij gevraagd een aantal vragen over de opleiding en het studentenleven in Nijmegen te beantwoorden. Hieronder staan desbetreffende vragen inclusief de antwoorden van verschillende studenten.

Heb jij een vraag die hier niet tussen staat? Stuur dan een mail naar: bestuur@svaventum.nl of kijk op de website van de HAN en lees meer over de BMH.

Ik heb altijd al een beroep in de gezondheidszorg willen doen. Ik heb hierbij natuurlijk gekeken naar verpleegkunde, maar dit was het net niet wat ik zocht. Vervolgens ben ik naar de open dag geweest van Bachelor Medische Hulpverlening op de HAN. Hier heb ik kennis gemaakt met de opleiding, docenten en studenten. Hierdoor wist ik beter wat er van mij verwacht werd tijdens deze opleiding. Ik vind het erg interessant dat er verschillende uitstroomprofielen zijn en dat ik mij hier nu steeds meer in ga verdiepen. In het begin sprak de acute hulpverlening mij heel erg aan maar tijdens de opleiding leer ik ook meer de andere uitstroomprofielen kennen die mij nu ook interessant lijken.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Ik was altijd al geïnteresseerd in het menselijk lichaam en de werking daarvan. Op de middelbare school was biologie dan ook mijn favoriete vak. Ik wist daardoor al snel dat ik iets in de zorg wilde doen. Ik heb zelf VWO gedaan en had altijd de gedachte dat ik geneeskunde of gezondheidswetenschappen wilde studeren. Toen ik echter naar de open dagen ging op de universiteit vond ik steeds 1 aspect niet leuk aan de opleidingen; je bent niet volledig met de patiënt en de praktijk eromheen bezig. Toen ben ik gaan kijken naar de HBO studie verpleegkunde. Dat kwam al veel meer in de buurt van wat ik wilde gaan doen, alleen miste ik een stukje uitdaging. Een vriendin tipte mij over de opleiding Medische Hulpverlening en na de open dag was ik verkocht. Het denken in ‘symptomen – diagnoses – behandelplannen’ sprak mij enorm aan.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Ik wilde graag de spoed kant op. Ik had natuurlijk al 4 jaar MBO-V gedaan en had al een aardig beeld gevormd welke kant ik op wilde in de zorg. Omdat de opleiding Medische Hulpverlening hier erg goed op aansluit, heb ik hiervoor gekozen.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Ik heb zelf in 2019 selectie gedaan. Dit was wel een spannende dag natuurlijk. Als eerst moest ik een kennistoets maken. Hier kwamen vragen in over rekenen, Nederlands en algemene kennis over de gezondheidszorg. Vervolgens moest ik een pitch houden. Ik zat samen met 2 docenten in een lokaaltje waar ik mijn pitch aan moest vertellen. Deze kon ik thuis voorbereiden. Tijdens de pitch vertelde ik eerst een beetje over mezelf, zodat zij wisten wie ik was en wat ik deed. Ik moest benoemen waarom ik mij wilde aanmelden voor deze opleiding, waarom ik meer geschikt zou zijn dan anderen en wat mijn kwaliteiten waren. Hierna volgde een gesprek samen met de 2 docenten. Zij stelde een aantal vragen.
TIP: bereid je pitch voor maar ga het niet uit je hoofd leren. Het gesprek loopt vanzelf wel als je weet wat je wilt vertellen.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Ik heb in 2018 selectie gedaan voor de BMH. Toen zag die selectie er nog anders uit, namelijk een motivatiebrief met CV die je van tevoren moest inleveren, een toets en een gesprek met een docent en ouderejaarsstudent of iemand uit het werkveld. De toets bestaat uit de onderdelen Nederlands, wiskunde en algemene kennis over de zorg. Daarna moest ik een gesprek voeren met in mijn geval een docent en ouderejaarsstudent. Ik heb dus geen pitch gedaan. Wees vooral jezelf. Maak dingen niet mooier dan ze zijn. Ze hebben veel mensenkennis en weten wat voor mensen geschikt zijn voor de opleiding. Wees bewust van je sterke maar ook minder sterke kanten en bedenk hoe jij deze als medisch hulpverlener zou kunnen gebruiken.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Ik heb in 2018 selectie gedaan en toen zag die dag er wel iets anders uit dan nu. Voor de selectieprocedure moest ik mijn CV en motivatiebrief opsturen. Op de selectiedag had je op basis hiervan een gesprek en moesten we een toets maken. Ik heb die dag als prima ervaren, alles verliep soepel qua organisatie vanuit de HAN dus dat was prettig. Tips voor die dag zijn:
– Zorg dat je voor de toets je taal en rekenvaardigheden weer even opgefrist hebt. Vooral voor MBO studenten kan dit handig zijn. Voor mij was het toen ook een tijd geleden dat ik dat op school had gehad.
– Blijf jezelf, degenen die jou beoordelen prikken er zo doorheen als je dit niet doet. Het komt veel beter over wanneer je een sterke brief hebt die overeenkomt met jou als persoon en dit ook echt laat zien in het gesprek. Ga niet je best doen om de dingen te zeggen waarvan je denkt dat de docenten ze willen horen.
– Zorg dat je een goed en realistisch beeld hebt van de opleiding en het beroep. Hier gaat ook zeker naar gevraagd worden!
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

De overgang van HAVO naar een HBO vond ik wennen. De hoeveelheid stof wordt veel meer. Ik moet alles steeds blijven bijhouden. Ik merkte wel dat ik veel dingen herkende in het begin vanuit de biologielessen op HAVO. Maar het is niet zo dat ik alleen maar met school bezig ben. Als je goed plant dan heb je nog genoeg tijd voor anderen leuke dingen.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Mijn vooropleiding is VWO met Natuur & Gezondheid als pakket. Door mijn kleine voorkennis over biologie en scheikunde gaan de medische vakken me goed af. Ik merk dat de stof redelijk pittig is, maar met genoeg zelfstudie haal ik de tentamens. Aan de andere kant merk ik wel dat ik geen ervaring heb met communicatie tegenover patiënten. Dat maakt de communicatielessen (vooral die met simulatiepatiënten) extra uitdagend.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Ik vind dat de overgang naar het HBO goed te doen is, mits je wel bereid bent om wat te investeren. Het grote verschil ten opzichte van het MBO is dat je toch wel grotere hoeveelheden stof hebt, waar je dieper op in gaat en dit in een snellere tijd tot je moet nemen. Dit vergt toch wel wat meer discipline en doorzettingsvermogen. Ook wordt er een andere manier van denken van je verwacht. Er wordt van je gevraagd om dieper over bepaalde zaken na te denken en dat je kritische vragen durft te stellen. Ook in het onderbouwen van je handelen en je antwoorden, wordt er meer van je gevraagd. Dit zie je bijvoorbeeld terug in bepaalde werkgroepen waarin we met opdrachten bezig gaan, waarbij de antwoorden niet zomaar te vinden zijn op het internet. Ook ga je met verslagen bezig die je moet baseren op wetenschappelijke onderzoeken.
Verder sluit MBO-V zeker goed aan op deze opleiding. Vooral in het begin merk je dat je op bepaalde gebieden wel een voorsprong hebt op je medestudenten. Je hebt natuurlijk veel meer praktijkervaring en weet hoe je een patiënt moet benaderen. In het begin is dit fijn maar dit blijft zeker niet de gehele opleiding zo en wordt later zeker rechtgetrokken.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Ik vind de verschillende uitstroomprofielen interessant. Eerst sprak ambulance en spoedeisende hulp mij het meest aan, maar in de loop van tijd interesseer ik mij ook steeds meer in de andere 3 richtingen. Bij Medische Hulpverlening is het in het begin nog wat algemener maar ga je je vervolgens sneller verdiepen, zo leer je eerder in het onderwijsprogramma bepaalde handelingen dan je bij Verpleegkunde zou doen. Op de open dag van Medische Hulpverlening heb ik ook een kijkje genomen bij de studievereniging S.V. Aventum, dit klonk ook allemaal erg gezellig.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Ik heb eerst naar verpleegkunde gekeken maar merkte al snel dat ik wat uitdaging en diepgang miste. Die uitdaging en diepgang biedt Medische Hulpverlening wel aan, omdat het een specialisatie is in acute zorg. Daarbij wist ik dat veel aspecten van verpleegkunde terug zouden komen bij Medische Hulpverlening.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Je kunt met zowel een HBO-V diploma als met een Bachelor Medische Hulpverlener diploma op de ambulance of op een spoedeisende hulp terecht komen, de weg er naar toe is alleen anders. Redenen waarom ik voor Medische Hulpverlening heb gekozen:
– Ik wist welke kant ik op wilde, aangezien deze opleiding zo specifiek gericht is op de acute zorg heb ik daar voor gekozen. Bij verpleegkunde word je meer breed opgeleid en heb je later in je studie de mogelijkheid om wat dieper in te gaan op een bepaald onderdeel van de gezondheidszorg. Omdat ik al wist wat ik wilde, in combinatie met de verpleegkundige basis die ik al had, dacht ik er meer aan te hebben om voor Medische Hulpverlening te kiezen.
– Je wordt voor een deel anders opgeleid en leert een andere manier van denken. Waar je als verpleegkunde leert om verpleegkundige diagnoses te stellen en ook een deel leiding geven en management leer je bij de BMH meer klinisch redeneren en ben je medisch bezig. Dit spreekt mij meer aan.
– Gedurende mijn stage in het ziekenhuis tijdens de opleiding verpleegkunde, deed ik dezelfde handelingen en hetzelfde werk als een HBO-V student. Ik zag dat er in de praktijk niet altijd een onderscheid gemaakt werd of je nou een MBO verpleegkundige bent of een HBO verpleegkundige (dit verschilt wel per instelling). Ik zag daarom de HBO-V niet direct als een meerwaarde / een betere basis om naar de acute zorg te gaan ten opzichte van de opleiding Medische Hulpverlening.

Een veelgehoord argument om niet voor de BMH te kiezen is natuurlijk de onzekerheid omtrent de registratie in het BIG-register en omdat het nog een erg nieuw beroep is. Desondanks heb ik voor de BMH te gekozen en dit heeft verschillende redenen:
– Door te blijven werken in de zorg kan ik mijn BIG registratie voor MBO-V houden. Mocht de BIG registratie niet door gaan, kan ik hier altijd op terug vallen. Het is echter niet hetzelfde als de BIG registratie voor de BMH.
– Opgedane kennis, aangeleerde vaardigheden en ontwikkelde competenties pakt niemand je af, ook zonder BIG registratie behoud je die. Er zijn altijd mogelijkheden om nog steeds op een plek te komen waar jij wilt komen. Natuurlijk gaat dit zonder registratie wat lastiger, maar er zijn altijd mogelijkheden.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Ik heb voor Nijmegen gekozen omdat Utrecht en Rotterdam nog geen operatieassistente als uitstroomprofiel had en Nijmegen had dit wel. Ook was ik al regelmatig in Nijmegen geweest omdat ik vrienden heb die hier studeren. De stad zelf spreekt mij erg aan omdat het zo gezellig is. Op de open dag van de HAN voelde ik me ook heel fijn en de studenten/docenten waren heel enthousiast.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Ik heb niet in Utrecht of Rotterdam gekeken omdat ik niet zo ver van huis wilde studeren. Ik woon nu op 50 minuten met de trein van mijn ouderlijk huis, waardoor ik ieder weekend naar mijn ouders kan. Dat vond ik heel belangrijk en daar lag voor mij de prioriteit.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Ik ben naar de open dag geweest van Medische Hulpverlening in Nijmegen en in Utrecht. Ik heb gekozen voor Nijmegen om de volgende redenen:
– Ik vond de sfeer tijdens de open dag in Nijmegen veel fijner. Ik vond dat je tijdens de open dag in Nijmegen veel opener werd ontvangen dan in Utrecht. Het verhaal wat verteld werd door de docenten sprak mij meer aan en kreeg veel meer het gevoel dat je welkom was.
– Het gebouw en de omgeving sprak mij meer aan. Klinkt misschien gek, maar je moet je wel prettig voelen in een omgeving waar je toch bijna dagelijks zal zijn.
– De mogelijkheid om richting de cardiodiagnostiek te gaan.
– Mijn zus studeerde al in Nijmegen, ik had leuke verhalen gehoord over het studeren in Nijmegen en het studentenleven.
– Ik achtte de kans groter om in Nijmegen een kamer te vinden dan in Utrecht.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Ja, de studie voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Ik wist van tevoren al dat ik niet standaard elke week praktijkles zou krijgen. Het lijkt in mijn rooster zo dat je weinig praktijk krijgt maar dat valt achteraf reuze mee. Je moet buiten de lessen om begeleid en onbegeleid oefenen. Dit houdt in dat je zelf mag inplannen wanneer je praktijk gaat oefenen en met wie je dit gaat doen. Verder komt de lesstof wel overeen met wat ik had verwacht behalve het vak Evidence Based Practice. Dit is een deel van de studie dat ik niet kende en ik had ook niet verwacht dat we dat zo regelmatig zouden krijgen. Het vak gaat vooral over evidence based onderzoek doen en wetenschappelijke onderzoeken lezen.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Ja zeker! Mijn verwachtingen waren dat je door middel van praktijklessen en werkgroepen de theorie van de hoorcolleges gaat toepassen. Zo zit de studie ook in elkaar. Het hele menselijk lichaam komt aan bod en daarnaast ook onderwerpen zoals neurologie, psychiatrie, zwangerschap en kinderen.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

De studie voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Ik heb voor deze studie gekozen voornamelijk vanwege de diepere medische kennis die je krijgt en het feit dat je direct wordt opgeleid voor de acute zorg. Zo krijg je veel hoorcolleges waardoor je veel kennis krijgt op het gebied van de anatomie, fysiologie en pathologie en krijg je ook genoeg practica waarin je de vaardigheden leert die nodig zijn in dit beroep. Tip: verwacht niet dat je vanaf dag 1 gelijk levensreddende dingen leert, omdat dat het beeld is wat je hebt van de ambulance. Tijdens de opleiding zijn er ook dagen waarbij je een lange dag hoorcolleges hebt met soms taaie stof. Ook zal je in het begin vaardigheden leren die onderdeel zijn van de basiszorg, denk hierbij aan het wassen van een patiënt. Dit is misschien niet helemaal in lijn met het beeld dat je hebt van de opleiding of het werk wat je later gaan doen, maar die basis is wel nodig.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

De lesstof zelf vind ik heel interessant omdat er veel dieper wordt ingegaan op dingen dan bij bijvoorbeeld een biologieles. Daardoor kom ik uiteindelijk wel veel te weten. Ook heeft onze opleiding een eigen studievereniging S.V. Aventum. Hier zijn regelmatig activiteiten, die sociaal en educatief kunnen zijn. Zo zijn er soms masterclasses die erg leerzaam zijn. Ook zijn er elke maand gezellige borrels die de sfeer rondom de studie een stuk leuker maken.
Het minder leuke aan de studie vind ik de tussenuren. Ik heb vaak tussen de lessen door veel tussenuren terwijl ik dan liever doorga met de les. Ik vind dat er over het algemeen weinig minpunten zijn.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Praktijklessen waarin je handelingen zoals bloedprikken of katheteriseren leert, vind ik heel interessant. Hierin leer je ook veel van medestudenten die bijvoorbeeld al afgestudeerd MBO verpleegkundige zijn en veel ervaring hebben in de praktijk.
Ook vind ik lessen met simulatiepatiënten heel leuk, waarin je bijvoorbeeld anamneses leert afleggen of slechtnieuwsgesprekken leert voeren.
Helaas is bij deze opleiding het aantal stageplaatsen nog beperkt. Dat kan het lastig maken om een voorstelling te maken van het beloop van je studie. Gelukkig neemt die beperking met de jaren af en komen er ook steeds meer stageplaatsen bij!
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Het leukste is wanneer je praktisch bezig gaat. Als je wat verder in het eerste jaar bent, ga je met casussen aan de gang en leer je hoe het is om de ABCDE te doen en een anamnese afnemen. Je gaat echt met acteurs een gesprek aan om een diagnose te stellen. Ik het begin is dit lastig, spannend en gaat dit ook niet altijd even goed. Je gaat het steeds vaker doen en je merkt dat het je iedere keer wat beter afgaat. Dit geeft je toch iedere keer weer een voldaan gevoel en je krijgt er meer plezier in.
Wat de studie ook erg leuk maakt is de studievereniging Aventum. Het is een betrokken vereniging die leuke activiteiten organiseert. Mede hierdoor leer je veel mensen van de opleiding kennen en raak je ook bevriend met mensen van een ander leerjaar. Je bouwt meerdere sociale contacten op en ze zorgen voor een hele open sfeer binnen de opleiding.
Voor mezelf vond ik de praktijk lessen in het begin van eerste jaar wat minder leuk. Vooral in het begin leer je vaardigheden die onderdeel zijn van de basiszorg. Omdat ik MBO-V heb gedaan, had ik veel vaardigheden al onder de knie. Die lessen zijn dan wat minder interessant maar herhaling kan geen kwaad.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Ik vind het vak Evidence Based Practice nog erg lastig. Ik begin het nu wel meer te begrijpen dus het wordt ook steeds interessanter. Verder vind ik het patiëntencontact soms nog erg lastig. Dit is wel iets wat ik steeds meer aan het leren ben doordat we regelmatig les krijgen in communicatieve vaardigheden met simulatiepatiënten.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Blokken zoals ECG (aflezen van hartfilmpjes) vind ik erg lastig omdat ik me daarvan geen voorstelling kan maken. Ik kan goed leren met voorbeelden en leer snel in de praktijk. Dit soort blokken zijn vrij abstract waardoor ik het lastig vind om het te begrijpen.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

In het begin vond ik de hoeveelheid stof en het tempo waarin alles ging even wennen. Dit kan in het begin een lastig onderdeel voor je zijn. Vooral de aanloop naar een tentamen en alles plannen is lastig. Belangrijk hierbij is om op tijd te beginnen. Hoe verder je in de studie komt, hoe beter je een beeld voor jezelf hebt wat je moet doen voor een tentamen. Ook vond ik het in het begin wel lastig om prioriteiten te stellen in wanneer en hoeveel ik met een vak bezig moest zijn. Vooral in het tweede jaar krijg je meerdere vakken tegelijk. Een goede planning hierbij is handig en dit is soms wel lastig.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

De sfeer tussen de studenten-docenten is fijn. Ze behandelen je alsof je gelijk staat aan elkaar. Ook willen de docenten je graag helpen. Je kan altijd terecht bij je SLB’er (studieloopbaanbegeleider). De SLB’er speelt een belangrijke rol tijdens je studie omdat hij/zij je kan sturen wanneer er problemen zijn of als je ergens niet uit komt.
De sfeer tussen de studenten onderling is super goed. Je kunt altijd iemand vragen om hulp. Op school kun je ook altijd met iedereen een praatje maken.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Gezellig, openhartig, vertrouwd. Er is altijd ruimte om je gevoel te uiten en je kunt voor alles terecht bij je docenten en SLB’er. Omdat het een kleine opleiding is, kent iedereen elkaar en dat geeft heel veel gezelligheid en een vertrouwd gevoel. Er is ruimte om fouten te maken en daarvan te leren.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Ik vind de sfeer echt goed. De meeste docenten ken je goed omdat zij een klein team zijn en je veel lessen van dezelfde docenten hebt. Vrijwel elke docent kent je bij naam en dat geeft toch een veel persoonlijker gevoel. Ook kun je bij iedere docent terecht met iets waar je tegen aanloopt, het maakt niet uit of dat je studieloopbaanbegeleider is of niet. Ze proberen je altijd ergens mee op weg te helpen.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Nee, in het eerste jaar hebben we alleen een snuffelstage gehad. Hierbij konden we 1 dag meekijken op verschillende differentiaties. Tijdens volgende stages is het voor ons nog niet bekend hoe dit gaat lopen. Bij voorgaande jaren konden ze een voorkeur geven maar deze was niet bindend.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Helaas mag je niet zelf kiezen in welke differentiatie je stage wil lopen. Je mag een motivatiebrief met voorkeur opstellen en daarna zal school via een matchingsprocedure een stage voor je ter beschikking stellen in een van de differentiaties. Hierin wordt zo veel als mogelijk rekening gehouden met je voorkeur.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Je mag je voorkeur aangeven en op basis van een selectieprocedure en het beeld dat de docenten van jou hebben, geven zij een advies of je wel of niet geschikt bent voor een bepaalde differentiatie. Mocht het advies van school niet overeenkomen met het geen wat jij wilt, kun je hier over in gesprek gaan en tot een oplossing komen.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Ja, ik woon op kamers. Toen ik hoorde dat ik was aangenomen voor BMH heb ik mij direct aangemeld bij verschillende Facebook groepen. Hier worden constant kamers in Nijmegen aangeboden. Ik heb toen een paar mailtjes verstuurd naar studentenhuizen. Ook heb ik mij ingeschreven bij kamernet. Via kamernet ben ik uiteindelijk op een kamer gekomen.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Ik heb eerst een half jaar gereisd naar Nijmegen (50 minuten heen 50 minuten terug met de trein), maar begon al snel mijn sociale leven in Nijmegen op te bouwen. Daarnaast vond ik het treinreizen tijdverspilling. Ik ben toen via Facebook gaan zoeken en had 3 maanden later een kamer. Inmiddels woon ik ruim een jaar op kamers en het bevalt heel erg goed! Ik merk dat ik in een korte tijd veel volwassener en verstandiger ben geworden.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Ik woon sinds mijn eerste jaar op kamers en dit bevalt mij erg goed. Ik ben aan een kamer gekomen via Facebook. In groepen worden kamers aangeboden waarop je kunt reageren. Het zoeken naar een kamer kan soms wel lastig en frustrerend zijn, de verhouding tussen het aanbod en de vraag is niet optimaal en het kan soms lang duren voordat je iets hebt gevonden. Bij mij was het belangrijkste om snel aan een kamer te komen. Mocht dit niet helemaal zijn wat je leuk vindt, kan je vanuit daar verder zoeken. Vanuit Nijmegen zoeken is toch wat makkelijker, je leert mensen kennen en kan via via ook heel goed aan een kamer komen.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Het studentenleven bevalt goed! Het ligt er natuurlijk aan hoe je het zelf invult. Dat ik op kamers woon, speelt ook mee. Ik ga regelmatig uit of andere leuke dingen doen met vrienden van de studie en dat is heel gezellig.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

Fantastisch! We hebben een hele gezellige studievereniging, Aventum. In het eerste jaar zat ik in de activiteitencommissie waardoor ik veel mensen uit andere jaarlagen heb leren kennen en al snel mijn vrienden had gevonden. Afgelopen jaar heb ik gesolliciteerd als bestuurslid en inmiddels ben ik al sinds september penningmeester van de vereniging. Dit voegt heel veel toe aan mijn studentenleven. Ik heb heel veel nieuwe mensen leren kennen en doe ik hele gave dingen. Bijna alle studenten van de BMH zijn lid van de studievereniging, maar niet iedereen is actief lid. Het is wel leuk om te zien dat veel studenten aanwezig zijn op activiteiten of borrels waardoor iedereen elkaar leert kennen! Kleine kanttekening; een studievereniging is heel anders dan een studentenvereniging. Wij organiseren ook educatieve activiteiten met betrekking tot de werkvelden, bieden bijles aan en regelen korting bij het bestellen van boeken.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Het studentenleven bevalt mij erg goed. Met name de vrijheid is hetgeen dat ik fijn vind. Je leert veel nieuwe mensen kennen en je bouwt een breed sociaal netwerk op. Ook leer je hoe het is om voor jezelf te zorgen en leer je jezelf wel echt kennen. Daarnaast ga je een hele leuk tijd tegemoet wat betreft feestjes en andere sociale dingen.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Ik zit dus op kamers in Nijmegen. Dit is in het begin natuurlijk heel anders dan je gewend bent. Verder heb ik extra uitdaging gezocht door mij aan te melden bij onze studievereniging, S.V. Aventum. Hier zijn natuurlijk geen verplichtingen maar toch leek het mij leuk om iets extra’s te doen. Ik heb toen gesolliciteerd voor de Feestcommissie en ben mijn propedeusejaar gestart in deze commissie. Ik organiseerde samen met drie andere studenten de borrels en feesten binnen Aventum. Dit is een hele leuk taak en was toch weer iets extra’s naast het studeren.
Eerstejaarsstudent, vooropleiding HAVO

We hebben een hele leuke studievereniging, namelijk S.V. Aventum. In mijn eerste jaar ben ik lid geweest van de activiteitencommissie en nu in mijn tweede jaar zit ik als penningmeester in het bestuur. Op deze manier haal ik heel veel uit mijn studententijd en zorg ik voor extra uitdaging buiten mijn studie. Aventum organiseert maandelijks sociale/educatieve activiteiten en borrels waar heel veel leden naartoe komen. Bijna iedereen die studeert aan de BMH is lid van Aventum. Dit draagt enorm bij aan het feit dat studenten elkaar goed kennen.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding VWO

Mijn ervaring is dat je gedurende de opleiding zeker genoeg uitdagingen tegenkomt. Mocht je dit soms missen, kunnen je je op verschillende gebieden wel uitdagen. Op gebied van de opleiding zelf is het een tip om de stof te leren om het echt te weten, en niet puur alleen om een toets te halen. Je hebt immers de kennis later nodig tijdens het werk.
Verder wordt er vanuit de studievereniging Aventum genoeg dingen aangeboden om extra uitdaging te vinden. Je kan je bijvoorbeeld aanmelden voor verschillende commissies of zelfs voor het bestuur van Aventum. Naast je schoolwerk heb je dan ook de verantwoordelijkheid om dingen te organiseren voor de studievereniging zoals borrels, sociale en educatieve activiteiten. Zo ontwikkel je je sociale competenties, maar ook hoe ga je om met verantwoordelijkheden en hoe plan ik dit in mijn dagelijkse leven.
Tweedejaarsstudent, vooropleiding MBO verpleegkunde niveau 4

Load More